Koszos cigány, pina, köcsög
A fenti szavakat nem egy külvárosi verekedésben gyűjtöttem, hanem az újraválasztott államelnök szájából hallottam. Közös a szavakban, hogy újságírókra alkalmazta. A köcsögözés az egy pár hónapos történet, magyarán aki a szombati népszavazáson Basescu mellett tette le a garast, az már tudatában lehetett a történetnek.
A koszos cigányozás az új. Az alatt az idő alatt történt, miközben Európa több potentátja éppen gratuláló táviratát (Emiljét?) fogalmazta, a népszavazási siker okán. Olvastam egy pár hírügynökségi beszámolót, de leírnám még egyszer mi is történt. Az államelnök a szavazás napján elment a legnagyobb áruházak egyikébe bevásárolni (hagyjuk a körülményeket) Ott egy újságírónő telefonjával filmezni kezdte Basescut. Idétlen dolog egy újságírótól, de az itteni sajtóra, ezekben az időkben jellemző. Az elnök nem bírván az idegeivel „pasarica”-nak nevezte a hölgyet, ami szó szerint madárkát jelent. Van neki egy második jelentése is, ami errefelé nagyon ismert: pina. Olyan ez mint a magyar nyelvben a köcsög, ami nem egy Korondon készült cserépedényt takar, hanem egy szexuális kisebbség brutálisan primitív stigmatizálását. Szóval azt mondta az újságíró nőre, nyilvános helyen hogy pina. Ezután valami felrémlett benne, hogy ez nem éppen helyénvaló, ezért elvette a hölgy telefonját és zsebre vágta. Nem vagyok jogász, de mintha ez olyan köztörvényes cselekedet lenne. Itt még nincs vége, mert a telefon működött tovább és rögzítette azt, hogy az államelnök koszos cigánynak nevezte, magánbeszélgetésen, az újságírónőt. A pinás dolog kitörlése után a telefont visszajutatta a tulajdonosának (a koszos cigányozást ott felejtette), majd a különböző civil szerveztek tiltakozására a szóvívőjén keresztül sajnálatát fejezte ki. Hát ennyi lenne.
A történet óta várom a Romániai Magyar Újságírók Egyesületének a reakcióját. Honlapjukon a legfontosabb hír Putyin és a sajtó helyzete. Hiába, mikor valaki nagyban játszik! Ne csodálkozzunk, ha nemsokára mindenféle helyi, központi potentátok viszonya a sajtóval megváltozik és nem az újságírók javára.
U.I. Ha most egyérdekvédelmi civil szervezet tagja lennék, nyomtatnék magamnak egy pólót a következő szöveggel: koszos cigány vagyok.
2007. május 22., 10:00 am
Fontos kiegészítés: a bocsánatkérés arról szólt, hogy az államelnök sajnálja, hogy egy magánbeszélgetés tartalma nyilvánosságot látott. Nem a tartalom, hanem a forma miatt sajnálkozik…
2007. május 22., 10:21 am
Minden népnek olyan vezetői vannak, amilyet megérdemel.
2007. május 22., 10:30 am
A szomszédunkban lakott egy román család, – mostmár az unokája él itt – ARO-sofőr volt az ember, a kenyérgyár alkalmazottja. Mikor feltünnt Basescu a lehetséges elnökök között, röhögtünk rajta a feleségemmel, hogy épp úgy néz ki mint a néhai szomszéd és talán értelmileg is kb azon a szinten van, viszont megvolt a magához való esze az öregnek, mert minden hajnalban “leesett” néhány kenyér, ami aztán az ólban egy-két disznó segítségével átalakult sonkává. Jószomszédok lévén, Húsvétkor mi is kaptunk kóstolót, amit a kenyérjegyre kiváltott franzellával el is fogyasztottunk.
Bizisten, nem értem az MPSZ-eseket…
2007. május 22., 10:41 am
A “koszos cigany” nincs messze a “budos zsido”-tol, meg vagyok gyozodve hogy az elnokunk anteszemita is. A polo otletet a ROMANI KRISS mar alkalmazta, ott tuntettek a Palota elott TIGAN IMPUTIT es TIGANCA IMPUTITA polokal, vitten neki szappant es turulkozot is…
2007. május 22., 10:42 am
Kedves Attila,
én nem akkor nyomtatnék egy polót a fenti felirattal, ha érdekvédelmi szervezet tagja lennék. A jobb helyeken egy hasonló kijelentés második napján tényleg ilyen ruhákban jelennének meg – de nem az érdekvédelmisek, hanem a jóérzésű emberek. Hiszen ez nem érdekvédelmi ügy, hanem civil kurázsi kérdése. Ha elkezdjük specializálni, s áttoszogatni valamilyen szervezet térfelére, akkor rég megette a fene a dolgot. Annyira könnyen és büszkén visszük a nyilvános térre politikai meggyőződéseinket, de a civil meggyőződéseink hangoztatásával és érvényesítésével még mindig baj van. Például szívesebben hárítjuk valamilyen érdekvédelmi szervezetre…
Egyébként az is elgondolkodtató, hogy a (kolozsvári) magyar liberális fiatalok minden apróságért rendeznek flash mobot, de ezért még csak eszükbe / eszünkbe sem jutott. Csak azért, hogy önkritikává tegyem azt, amit te a Romániai Magyar Újságírók Egyesületével kapcsolatban írsz. Én nem tőlük várom a reakciót (mondjuk ezt úgy: ennél kisebb mércét sem ugrottak meg már korábban sem, miért pontosan ezt ugranák meg, egy csigalassúsággal, bürokratikusan működő szervezettől volna ez várható?), hanem az újságíróktól, az olvasóktól. A multikulturális és nem multikulturális egyetemektől, a diákoktól, az értelmiségiektől egészen az egyszerű emberekig. Függetlenül attól, hogy az államelnök rajongói vagy sem. Számomra mondhatta volna ezeket a mondatokat a legszimpatikusabb politikus is, ugyanezt írnám róla.
Mellesleg, persze, hogy igazad van, az egyik legnagyobb veszély ebben a történetben, hogy elkezdjük hárítani. Csak ezt többféleképpen lehet. nemcsak úgy, hogy nem veszünk tudomást róla. Vagy úgy, hogy szervezetekre bízzuk, de úgy is, hogy azt állítjuk: pimasz volt az újságírónő (tényleg pimasz volt, de ez más ügy), stresszes volt az államelnök (tényleg stresszes volt, de ez is más ügy), az államelnök ellenfelei nagyították fel a történetet (ebben is van valami, de mégis megtörtént a dolog, nem?), nem a mi dolgunk (és ha rólunk mondják holnap ugyanezt? rólunk, mint magyarokról, férfiakról, nőkről, értelmiségiekről, újságírókról, falusiakról, városiakról, képzelje mindenki tovább kedve szerint…).
És még valami: kedves Attila, ez a történet nemcsak a rasszizmusról szól, hanem (és ettől még súlyosabb) a nőgyűlöletről (jó nemzetközies nevén románul: misoginism) is. A 20-a óta az esetet kommentáló román sajtóban sajnos ez elsikkad (l. pl . az esetet elsőként kommentáló blogon: http://www.ciutacu.ro). Szóval arra a bizonyos ruhadarabra a ‘Büszke vagyok, hogy cigány és nő lehetek’ felirat kerüljön. És főként akkor van tétje, ha férfiak és nem cigányok viselik. És ha viselik.
2007. május 22., 11:26 am
Mi-ar placea sa va pot citi si eu…
V. Ciutacu
2007. május 22., 11:31 am
V-ar placea sa fi invatat ungureste, bag seama.
2007. május 22., 11:52 am
“Idétlen dolog egy újságírótól, de az itteni sajtóra, ezekben az időkben jellemző.”
Idétlen dolog egy államelnöktől de az itteni elnökökre, ezekben az időkben jellemző.
oaspeti-musafiri
1:1
======
mas: addig amig megnyilvanulasaiban, gondolatai/tettei barmilyen exteriolizalasaval 100%an eleget tesz a politikailag helyes (es nemcsak politikailag) elvarasoknak, addig senkinek semmi koze, hogy 100%an privat kornyezetben milyen okadekok hagyjak el a szajat/agyat. HOgy nem szep, nem helyes, nem illik, ok.., de akkor is maganugye. Hogy pechjere publikussa lettek maradi “scăpalasai”, mar kozugy.
Azonban egy faragatlan allamelnok elszolasnal is kozugyebb lehetne az, hogy szeretett orszagunkban az irott/irattlan sajtot muvelok zome nalanal is bunkobb, parasztabb, maradibb. Aljas manipulacioik altal 100ezrekre hatnak, olyanokra, akik e rahatasnak koszonhetoen 100ezerszer is visszaszavazzak az ilyen nem szalonkepes elnokoket.
Szvsz.
2007. május 22., 11:56 am
Megéri megnézni a hozzászólásokat a Realitatea TV weboldalán az ügy kapcsán. 5 hozzászólóból 4 igazat ad basescunak, hogy az újságíró megérdemelte… halal de tara, ez amiben élünk
2007. május 22., 12:02 pm
Eu unul abia aştept să învăţ, încerc să-mi găsesc o prietenă (pentru a îmbina utilul cu plăcutul) de ceva ani deja.
Da’ asta nu pentru a intra p-acilea să comentez, clar. Eventual să-i iau taxă lu’ Ciutac, să-nţeleagă şi el ce se petrece. Şi numa’ să-nţeleg şi apoi să zic tot pe română. Cu maghiarii clujeni o să vorbesc, totuşi, că ei îs simpatici. Deoarece joacă cso-cso şi iau comanda şi în română, nu cum zice lumea, ba unii scriu pe blog scurte rezumate, să-nţelegem şi noi.
Da’ dacă Aty nu bagă repede şi scurte explicaţii despre ce-i vorba, atunci nu mai intrăm.
2007. május 22., 12:03 pm
idétlen seggfej vagy Astalavista
2007. május 22., 12:05 pm
Hát azért ne feledjük el a másik oldalt sem. Azért a sajtósok sem mindig ártatlanok. Hihetetlen pofátlan és gátlástalan némelyik, persze ez nem azt jelenti, hogy lehet ilyen dolgokat mondani. Miért nincsenek az emberek felháborodva, az OTV-s műsorok gátlástalanságára, PROTV hírekére. Ha veszít a szavazáson, senki meg sem említette volna hogy történt ilyesmi. Erre az Antena 1 már el is temette a csajt, húsz percen keresztül magasztalták szegényt, hogy a csajnak milyen pszihológiai problémái lettek ebből, erre meg 800-900 lejért dolgoztatják. Grünberg, te egyszerűen nem vagy komplett, hihetetlen érzékeny vagy. Nem értem mindenki olyan őrült, tartozik valami kisebbséghez, és fel van háborodva, ha nem magyar, akkor homoszexuális, ha az sem, akkor cigány, ha az sem akkor muzulmán. Egész nap azzal foglalkozik, hogy hol és ki sértette meg és miért, ahelyett, hogy ÉLNE!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2007. május 22., 12:10 pm
Stimati cititori in articolul scris de mine este criticata Asociatia Ziaristilor Maghiari fiindca nu au luat nici o pozitie in cazul Andreea Pana. Am mai explicat cuvantul “pasarica”, care nu era inteles de multi dintre ziaristii maghiari. Articolul nu are de-a face nimic cu CNA-ul. Blogul meu e un jurnal personal.
Cu stima si multumiri pt. vizita.
2007. május 22., 12:41 pm
Tisztelt Gasparik Ur!
Ez egy mestersegesen generalt ugy nem gondolja?
2007. május 22., 12:43 pm
Es arrol is meg vagyok gyozodve, hogy ha pl. az autonomia lenne a tema Ciutacu ur sem lenne ennyire erdeklodo…… nem gonodloja?
2007. május 22., 1:00 pm
Persze, nagyon elgondolkodtató a sajtó agresszivitása és az, hogy a sajtó egy része az eseményeket agresszívvé stilizálja (valóban találó a példa a Pro Tv délutáni hírműsoraival, az OTV őrültségeivel kapcsolatban), s bizonyára méltán felvetődhetne, hogy eközben pl .a román fociban dúló erőszakhullám ügyének, a romániai családi erőszakról szóló kutatásoknak miért nem ad hangot ugyanennyire ugyanez, a most nagyon is érzékennyé váló sajtó.
Az is ugyanilyen elgondolkodtató, hogy piaci tőkévé konvertálható azonnal ez a konfliktus (s persze, hogy az Antena 1, 2, 3 meg a Jurnalul National, az egész Intact Tröszt azonnal él is vele).
Az is ugyanilyen elgondolkodtató, hogy az erőszak és egyenlőtlenség durvább és finomabb formái mennyire jelen vannak ezen a történeten kívül is és azt meg alig vesszük észre. No meg persze, hogy a szóbanforgó újságírónőt alulfizetik és ez nem hír. Ahogyan nem lett végül ugyanekkora ügy és össznépi vita a nem olyan régen túldolgoztatás miatt elhunyt multinacis fiatal hölgy esetéből. Noha az alulfizetettség, a kiszolgáltatottság, az alkalmazói visszaélés elég sokak számára égető történet.
De ettől, ezektől még nem lesz kevésbé súlyos az eset. Attól, mert gyanakvóak és ideológiakritikusak vagyunk, no meg érzékenyek a manipulálhatóságra, nem jelenti azt, hogy csak azért megyünk el valami mellett, mert kihasználható és egyesek ki is használják. Minden kihasználható, instrumentalizálható, ettől még nem jelenti azt, hogy eleve
minden gyanús ügylet.
Az a gyanúm, hogy nem szerencsés, ha ezeket a dolgokat egymás ellenében kijátsszuk. Helye van egymás mellet a sajtó iránti egészséges szkepticizmusnak, általában a dolgokkal szembeni egészségesnek szkepticizmusnak, de ettől még nem mindegy minden. Legalábbis számomra.
2007. május 22., 2:17 pm
A kritika mindenkinek jót tesz.
Ha tárgytalan, annál inkább.
A MÚRE Becsületbírósága és Ügyvezető Elnöksége tegnap (hétfőn) délben elfogadta és közölte az érintettekkel állásfoglalását.
Itt olvashatjátok a magyar változatot:
KÖZLEMÉNY
A Magyar Újságírók Romániai Egyesületének Becsületbírósága és Ügyvezető Elnöksége aggasztónak találja, hogy az ország első közméltósága hivatalával és a társadalmi békével össze nem egyeztethető módon munkáját végző újságírótól elragadta munkaeszközét, női mivoltában megbántotta, majd pedig lecigányozta. Megállapításunk szerint az államfőnek a közterületen megjelenített magánélete is a nyilvánosság előtt zajlik, főként jelen politikai helyzetben, amikor fokozott figyelem irányul a közszereplőkre. Kisebbségi újságíró szervezetként különösen nehezményezzük, hogy személyek neme és kisebbségi helyzete diszkriminatív nyelvezet, eljárás tárgya lehet.
Bukarest-Marosvásárhely, 2007. május 21.
Szóval léptünk. Hogy miért lassú a MÚRE, mert széles Erdélyben szétszórtan élnek az elnökség tagjai. A testületi döntés és nem a diktatórikus vezérlés hívei vagyunk. Előbb egyeztetnünk kell, mielőtt megszólalunk. Ennyi.
De ti csak üssetek bátran! Ránk fér.
Csípkedjük magunkat.
2007. május 22., 2:22 pm
Nem MI, egyedül kommentálok. Nem akarok ütni. Jó lenne ha ezeket a döntéseiteket a Mediafax, vagy a News Inn is lehozná, a honlapról nem is beszélve. Jó lenne ha a közéletben jobban ott lenne a MÚRE
2007. május 22., 2:36 pm
Igyekszünk. Vagy inkább igyekszenek majd azok, akik jövő héttől az egyesületet vezetik. Azért jó ha Te ütsz, és a bejegyzésedet kommentálók is ütnek, mert érezzük, most nem tettük meg, amit meg kellett volna tenni, most túlléptük a határt. Hogy mennyire legyen jelen egy szakmai szervezet a közéletben, nehezen megválaszolható kérdés. Én a diszkrétebb jelenlét híve voltam. A minden lében kanál szereptől odzkodtam. Lehet nem jól tettem. lehet jól…
2007. május 22., 2:43 pm
Azért az nem mindennapi mikor a Hatalom elveszi a telefont és káromolja az szakmát. Remélem jelölteted magad!
2007. május 22., 2:57 pm
Amikor kellett, mindig – például most is – vállaltuk.
2007. május 22., 3:38 pm
1. A szakmat ert tamadokkal szemben szep es nemes dolog osszefogva vedekezni(pl. MURE allasfoglalas). Szep es foleg logikus, hiszen ma o, holnap te es lehet holnaputan en kovetkezem.
2. Ugyancsak szep es nemes dolog intezmenyeket letrehozni, hogy megelozzek/ha szukseges szankcionaljak a mediafogyaztokat megserto magatartast tanusitokat. (pl. CNA)
========
megkernem a bolggazdat, – ha nem si CNAtagkent, legalabb mint maganszemely – fejtese ki ket szoban velemenyet azokkal a media-alkalmazottak viselkedeset illetoen, akik a szenzacio, eladhatosag, stb. erdekeben MINDEN joerzesre fittyet hanyva muvelik a szakmat. (erthetobben: pofatlanok, mint allat, mikozben a torveny egy betujenek sem artanak, magyaran: joguk van ugy tenni, ahogy tesznek).
Kivancsi vagyok Gasparik Attila hogy velekedik azokrol a fotosokrol, riporterekrol akiket nem lehet szep szoval lealltani mikozben belegazolnak az ember eleteben, buszkesegeben, fajdalmaban stb.
Hasonlo agressziokat naponta elkoventek a hon vedett “szakma” zsoldosai, es szinte soha nem hallani arrol, hgoy ilyen, vagy olyan ujasagiroszervezet, szovettseg, egyesulet, becsuletbirosag elmarasztal volna valakit, mert pofatlanul betolta a kamerat a gyereket temeto anya kepebe stb.
Uraim, mikozben az agyonemlegetett EU-ban az utolsok kozt is utolsok vagyunk majd minden teren, papabbak vagyunk a papanal.
Felre ne ertsen senki: korrekt es orvendetes a jot, az igazat, a helyeset ovni, de ne tegyuk reszrehajloan. Es foleg ne olyan hienak erdekeben, mint amilyen a lebudosciganypicsazott ujsagiro.
Lehet a lopas/rablas hatarat surolja (sot biztos) az aki mas kezebol kicsavarja a kutyujet es zsebrevagja, de nem legalabb annyira lopas/rablas amit a berencriporterkek tesznek az emberek idejevel, turelmevel, becsuletevel?
amilyen a mosdo, olyan a torulkozo is.
nem en mondtam
2007. május 22., 3:58 pm
mikor valaki közszereplésre vállalkozik akkor tisztában kell legyen, hogy nincs magánélet. Tegnap világgá kürtölték, hogy hiányoztam a testületi ülésről. Ez van, senkit nem érdekel, hogy vizsgáztattam az egyetemen. Ha részegen lődörögnék a főutcán senkit nem érdekel, hogy szbadidőben teszem. Közpénzfogyasztó minden helyzetben legyen “szobatiszta”.
2007. május 22., 4:11 pm
Mondjuk férfi lett volna a firkász, és Popej “pula”-nak nevezi, lett volna-e ugyanekkora felháborodás? (A minősíthetelen cigányozáson túl?)
2007. május 22., 4:33 pm
# jeno
2007. május 22., 12:03 pm
idétlen seggfej vagy Astalavista
Büdös cigányozhatsz is, nem zavar.
Ha te mondod, biztos úgy van.
Takes one to know one, tudod?
Amúgy Ciutacu úr azzal dicsekszik, hogy 6 nyelvet beszél.
Igazán nem hiszem, hogy épp magyarul ne tudott volna megtanulni, ha ennyire érdekli a téma.
Bár gondolom, hogy te még nyögni is románul szoktál, hogy a szomszédjaid ne vergődjenek kételyek közt.
Pfff.
2007. május 22., 5:09 pm
koszonom a valaszt, bar nem a kerdesre szolt.
Ok, kozpenzfogyaszto = mindig szobatiszta. Helyes.
Egy ilyen szerepvalalaskor benne a pakliban a VIPkedessel jaro kellemes es kellemetlenkedesek is. Azert van egy kis kulonbseg, mikor x meter tavolbol kukkolod cuccaiddal a VIPet es mikor centikre dugod az orra ala a kutyudet, mikozben 3x szolnak rad, hogy lepj le a p…ba es hagyj elni.
DE, akkor most hagyjuk TB-t!
1. az erdekelt, hogy a kedves szakmabeliek miert nem lepnek fel legalabb fele ilyen erelyesen, ha sokan a kolegak kozul , a “rating” kedveert akar a halott anyjukat is …ek/~ak/~ok, hat meg az utca emberet.
a valaszt is tudom: azert amiert az orvosnok erdeke a betegseg, az ugyvednek a perek, a politikusnak a cirkusz minel tovabbi elhuzodasa. 1xruen az egzisztenciaja fugg ettol. eladni a szart is,megha neha ezert nyakig is kell benne jarni.
2. mikozben az orult vadim es tsi. buntetlenul naponta lebozgoroznak, ciganyoznak, zsidoznak barkit, barhol, addig a fel orszag arrol csamcsog, hogy a faragatlan elnokunk hogy reagalta le a pofatlan ujsagirono zaklatasat. es miert van ez igy?: mert ez az eladhato, ez a hir, es nem az, hogy a nagyromanias hozza a formajat.
nyugi, nehany het/honap es lehet mar az ilyen se lesz cimlapsztori, 1xruen megszokjuk es ravagjuk, hogy az elnok hozta a formajat.
nalunk az media-hienak min. 17eve ezt teszik, nem is ertem, miert nem szoktam meg meg.
2007. május 22., 6:15 pm
nemcsak! a legmagasabb választott közjogi méltóságról van szó! A sajtó kell a hatalom kontrolját végezze. Vadim is tsi. és egy választott elnök között van különbség.
2007. május 22., 6:51 pm
Kár, hogy kitörölted Gáspi a véleményemet.
A lényege az volt, hogy képen is kellett volna verni a pinukácskát.
És amúgy Basescu akkor nem volt elnök, amikor az incidens történt.
S mi köze van bárkinek ahhoz, hogy saját autómban az asszonnak mit mondok, kit szidok.
Gáspi, nem volt szép, hogy törölted a hozzászólásomat.
2007. május 22., 7:04 pm
Kedves Csíki !
nem szeretném ha ez a blog modrálással működne. Az a stílus ahogy először fogalmaztál…
Akkor válasz: Basescu felfüggesztett elnök volt mikor elkövette a “tettet”. Magyarán volt immunitása. Nem hiszem, az erőszak megoldja a kérdéseket. Elegáns viselkedéssel az elnök nagyon megalázta volna az újságírót, így nem, sőt.
Az autós jelenet előtt erőszakkal elvették a telefonját, majd emberi méltóságában megalázták.
2007. május 22., 9:33 pm
Összegezzünk!
A póló ötlettel jó elkéstem. A MÚRE hónlapján még mindig Putyin a sláger. Ciutacuval ma hosszan beszéltem telefonon, valszeg egyszer kimegyünk a közönség elé is a megbeszélnivalókkal. A Román Sajtópáholy május 24.-t Basescu mentes nappá nyilvánította a média és május 25.-ét a nyomtatott sajtó számára. Azt kérik a hazai újságíróktól, hogy ne közöljenek semmit az elnökkel kapcsolatban. Ugyanakkor feljelentést tesz az ügyészségen a telefon elvétellel kapcsolatban. Basescu jelenleg immunitással rendelkezik. A vizsgálat a mandátuma lejárta után kerül sor.
2007. május 22., 9:42 pm
Jó Băsescunak, mert védi magát a szenzációhajhász sajtóhiénáktól , akik a budiba is utána mennének megnézni, hogyan pisil. De aki már nem él, az hogyan védekezzék. Az a bértollnok, aki Szilágyi Domokos besúgó múltját minden reális értékrend nélkül, szenzációhajhász módon tálalta az olvasónak, perbe fogta a pedagógust, mert az kikelt ez ellen a gyalázat ellen. És mert a cikkekben több félrevezető információt is talált, megírta véleményét a konkurens lapban.
A besúgást tálaló lap főszerkesztője a bíróságnak küldött ADRESA-ban a következőket írja: „(az újságíró neve) a fost ţinta unor atacuri inexplicabile şi incalificabile în acel articol.” A főszerkesztő nem tudja felfogni, hogy miért kell pofázni a hozzáértő olvasónak, ha az ő beosztottja Hervay Gizelláról csak 15 sort ír, de ebben egy szó sem esik arról, hogy költő volt, és tíz kötete jelent meg. De arról igen, hogy „ …egyesek szerint, megverték és egyszer meg is erőszakolták”.
A főszerkesztő felháborodik, hogy a lapját és a munkatársai melléfogásait a perbefogás után is bírálja egy nyugdíjas pedagógus (aki a lapnak és elődjének 40 éve előfizetője, de a másik lapnál közli írásait). Ezért a feljelentésnek is beillő iratban ezeket írja „acesta lansează în continuare denigrări personale imorale, ilogice şi pline de ură”.
Kértem a MURE alelnökét, hogy az Etikai Bizottság a mellékelt anyagok alapján mondjon véleményt a dologról.
Hát ezért értem meg Băsescut.
2007. május 22., 9:50 pm
Nem hiszem, hogy bármilyen újságírói zaklatás feljogosíthat egy közszereplőt a fizikai, vagy verbális agresszióra. Sajnálom.
2007. május 22., 10:07 pm
Én sem értek egyet Basi megnyilvánulásával, viszont azt el kell mondanom, hogy még mindig jobb, hogy ő nyilvánult meg, mert képzeljük el milyen lett volna egy ilyen helyzetben Gigi vagy Vadim… és, ha leváltották volna a matrózt- akiért amúgy nem vagyok oda-, akkor valamelyik bohóc került volna oda e kettő közül…
Sajnos Románia ezt termelte ki az utóbbi 18 évebn és nincs egy olyan személyiség, aki erre a pozicióra való lenne…illetve aki lenne, az pontosan az ilyesmikért nem vállalná…
Mondjuk, hogy Basit is le kellett volna váltani, de ki lett volna helyette??
Alternatívát kellett volna nyújtani…
2007. május 22., 10:09 pm
És ha már ezt megtette, akkor személyesen kellett volna bocsánatot kérnie!! Én helyette kiálltam volna a TV kamerák elé és nyilvánosan bocsánatot kértem volna…sok jó pontot szerzett volna magának…
2007. május 22., 10:26 pm
Ne sajnáld, igazad van. Közszereplők esetében más mértékkel mérünk. New York v. Sullivan óta (nem joghallgató, aki nem ismeri) – de szólhatnánk itt a német alkotmánybíróság vagy a strasbourgi emberjogi bíróság elhiresült ítéleteiről is – tudjuk, hogy választottjaink többet kötelesek elviselni, mint “egyszerű magánember” polgártársaik, azaz esetükben a sajtószabadság és/vagy szólásszabadság egy szűkebb magánéleti szférát engedélyez. Nem kell ezen csodálkozni: gondoljunk egyszerűen arra, hogy senkit sem kényszerítenek a politikai pályára. Aki nem bírja a gyűrődést, szálljon nyugodtan ki. Ez a gondolatmenet érvényes a pofátlan újságíró esetében is. (A gyászoló szülő képébe kamerát toló riporter esete más, erkölcsileg, jogilag kevéséb védhető.)
Az alkotmány szerint az elnök – egyebek mellett – az alkotmány tiszteletben tartása felett őrködik (és az alkotmány sok szép dolgot tartalmaz a szabadságjogokról, egyenlőségről és a megkülönböztetés tilalmáról), valamint a hatalom ágai között közvetít, tehát usque a normalitás, a jogszerűség és az egyensúly biztosítója. Ez kiegyensúlyozott, megfontolt, bölcs embert kíván.
Szerintem – hivatalához méltatlan módon – túl könnyedén veszített el a fejét.
2007. május 22., 10:30 pm
Ezt a cikket média-ember írta, csak erről szól ez az egész. Ez amúgy nem gond, de ellehetleníti a szerző pártatlanságát egy paraszt újságíró és dühös elnök vitájában.
Évekig dolgoztam a médiában, és arra neveltek, hogy csak a “megszerzett” anyag a mérvadó – mindegy, hogy milyen áron! Talán lekurváznak párszor, olykor majdnem meg is vernek, de az anyag meglegyen! És az a frankó újságíró, aki mindent végigvisz, és megszerzi! Így simán ráküldtek egy lányát azelőtti napon elvesztő anyára, hogy készítsek interjút vele a földrengésről… Ellenkeztem, ezért rossz újságíró lettem.
Aztán folyton azt látom, hogy az újságírók sírnak a jogaik miatt, meg az őket érő “rengeteg” attrocitásról, de arról szívesen hallgatnak, hogy hányszor tiporják meg ők is a kiszemelt alanyok személyes jogait, mert “kell az anyag”, és ugyanígy nem esik szó a média egyre sötétető uralmáról, illetve a médiában folyó konkurrencia-harcról, amely miatt egyes újságírók akár gyilkolni is képesek… Képesek egy embert lerohanni bevásárlás közben, és könyörtelenül “anyagot faragni” belőle, annak minden tiltakozása ellenére!
Nos, az elnöknek adok igazat! Az újságírónő pedig valószínűleg mindennel számolt a paparazzi akciója közben, akkor pedig minek panaszkodik utólag? Vagy csak az elkeseredett ellenzék panaszkodik a nevében?
És ez független attól a kérdéstől, hogy Basescu jó elnök vagy sem… Az újságírónő viszont jó újságíró volt! És mellesleg kegyetlen és paraszt, mint az ilyen “profik” általában.
Talán nem csak az újságírói munka védemére, hanem korlátozására is kéne már valami törvény. Bár ezt Gáspárik úr valószínűleg jobban tudja!
2007. május 23., 6:19 am
Ha csak a szokásos, Basescu-tól megszokott ,,öcsikém, csajszikám, tudod, hogy te kinek dolgozol?” típusú eset lett volna, és utólag büdös komcsinak nevezte volna a csajt akkor rendben. De a feleségével történt magánbeszélgetése során lecigányozni egy, a komcsi médiatrösztnek dolgozó paparazzi újságírót súlyos diszkrimináció, sztereotíp gondolat a javából. Emellett elmenni szótlanul hiba lenne, maholnap a bozgor is bekerül a román értelmező szótárba, és a fáin szócska ,,elnyeri” méltó helyét politikusi beszédekben.
2007. május 23., 7:09 am
Svédországban élő barátommal vitatkozom(május 15.11óra):
(…)Bâsescu elnök elleni akciónak komoly visszhangja van Európában a jobboldali körökben.Az RMDSZ újból bebizonyitja politikai baklövését.Laci
(….)megmondom őszintén, nem érdekel már Basescu sem és a másik sem (Geoana)+ az a olajos képű Bagdadi Tolvaly kinézésű PNL-s muki, mert itthon annyira felgyórsúltak a belpolitikai események, annyira kilóg a hatalomért való futás lólába, hogy csak úgy kapkodom a fejem…De, azért szögezzük le:egy országot csakis alkotmányos parlamenti demokráciával szabad és lehet jól vezetni.Az más kérdés, hogy a parlamentbe a listás szavazási rendszernek köszönhetően túlnyomó részben olyanok is bekerűlnek, akik nem oda valók (s, akkor nagyon finoman fogalmaztam)…ergo a törvények is a mi “sajátos” romániai demokráciánkat tükrözik.De, ezen lehet segiteni.Ellenben, egy akarnok országvezető egyéni ambicióit ha nem korlátozza egy jól müködő parlament, illetve maga az alkotmány nem szab szoros határokat az elnöki müködésnek, akkor ….nó, ezt már ismerjük.Ha, nincsenek világosan elhatárolva az intézményi jogkörök, akkor könnyen átnyúl a az ország elnöke a parlament feje felett….S ezt is már láttuk hova vezet…
.
2007. május 23., 8:41 am
Az éjjel elhunyt Ralu Filip, a CNA elnöke. 48 évesen, szívinfarktus…
Nyugodjék békében.
2007. május 24., 8:22 am
Csak annyit kérdeznék meg azoktól, akik szegény űzött államelnökünk intim-szféráját oly nagyon féltik, hogy szerintük miért pont a népszavazás szombatján jutott eszébe, hogy vizet és sört kell személyesen vásárolnia? Arról nem is beszélve, hogy ugyanbiza minek (kinek) tudható be, hogy a sajtó már a bevásárlóközpont előtt toporogva várta, mint akik nagyon jól tudják, hogy az elnök oda megy vásárolni? A véletlennek vagy inkább az elnöki pr-nak?
2007. május 25., 6:15 am
ezt írod Attila:
“Ha most egyérdekvédelmi civil szervezet tagja lennék, nyomtatnék magamnak egy pólót a következő szöveggel: koszos cigány vagyok.”
nem vagy az RMDSZ tagja?
ugyanis az RMDSZ vezetősége még mindig asszonggya, hogy az udmr érdekvédelmi civil szervezet…
2007. május 25., 3:56 pm
Amerikából egy 7 éves hír, de mégis tanulságos: a mostani elnökjelölt asszonyka heves vita közepette 30 évvel ezelőtt, magánbeszélgetés során elejtett antiszemita megjegyzéséről szól.
http://archives.cnn.com/2000/ALLPOLITICS/stories/07/16/hillary.book.response.02/index.html
2007. május 25., 10:38 pm
Soha nem voltam az RMDSZ tagja. Ami engem minősít. Szerettem volna az lenni de nem jött össze.
2007. május 27., 11:23 pm
Nu, drága Sztrovacsek barátaim, az idő eljöve, hogy uszkve 45, bis 90 fokos szögből tekintsünk e stémára lefele. Mondok: LE.
Ad 1. ( vagyis: jedem) Tisztelt Neusteiner testvéreim, a vezetői beosztás ( bég, basi, tengernagy, elnök, jorhájnessz, stb) csupa felelősség, bölcsesség és erkölcs. (Nem hiába nevelik csecsemő korától uralkodónak a kínai császárt) Felelősség= most már mással kell törődnie, Bölcsesség= az, ami a tárgyi tudáson túl van, Erkölcs= mert hogy várja el bárkitől, ha ő nem…
Ad 2. (dva, ha mondom)Kedves Kolompár bajtársaim: valahogy elsikkadt így az évek során az a meggyőző érv, miszerint a Tisztelt mérnök Úr szájába vette a stukker csövét, ha az általa tervezett híd összedölt. És nem félt használni.
Ad 3. (asszem:tri) Cicus Meleg Bögyörőim: ha eltünnek az értékek, akkor már minden lehet, majd jól megmagyarázzuk.
Ad 4. (f@szsetuggya…) Dragá Gicule! Mindenkinek hinnie kell valamibe. Én azt hiszem, hogy iszok még egy sört………………………………………
2007. május 28., 9:27 am
Az embernek nem lehet nyugta, magánélete, egy nyamvadt bevásárláson sem?
Hogy őszinte legyek én sem szeretném ha csak úgy idegenek filmeznének a beleegyezésem nélkül (pedig nem is vagyok publikus személy).